IFA 2022: co przed nami?


28-09-2022 17:58:18

Tegoroczne targi IFA w Berlinie (2–6.09.) przebiegały pod hasłem „Ready, Steady, Show”, gdyż – zdaniem organizatorów – były pierwszymi wielkoskalowymi od 2019 r., na które powróciły największe światowe marki elektroniki użytkowej i AGD oraz detaliści.

- Po prawie 3 latach szybkiej transformacji cyfrowej, która zmieniła nasz sposób pracy, na żywo i zabaw, wiodące światowe marki technologiczne i detaliści przybyli do Berlina, aby zaprezentować najnowsze technologie zaprojektowane i opracowane dla świata, który jest teraz bardziej połączony i cyfrowy niż kiedykolwiek. A wielkie trendy technologiczne w tym roku to: łączność, zrównoważony rozwój i inteligentne życie – stwierdził na inauguracyjnej konferencji David Ruetz, Head of IFA.

Pomimo pandemicznych ograniczeń wciąż obowiązujących w części Azji do Berlina przyjechało ponad 1100 wystawców z 46 krajów, którzy na swoje stoiska, „w cieniu” słynnej, niemal 150-metrowej Funkturm, wynajęli 151 000 m2 (ponad 80% powierzchni na terenach targowych Messe Berlin).

Dr Sara Warneke, dyrektor zarządzająca gfu (Gesellschaftfűr Unterhaltungs-Und Kommunikationselektronik), utworzonego w 1973 r. stowarzyszenia czołowych producentów elektroniki użytkowej, niemieckiego KIGEiT-u, organizatora targów, powiedziała: - Jesteśmy przekonani, że IFA po raz kolejny spełni swoją rolę najważniejszej na świecie platformy dla elektroniki użytkowej i sprzętu AGD, a dzięki przekonującemu połączeniu będzie działać jako siła napędowa zrównoważonego wzrostu i innowacji. W ciągu ostatnich 2 lat nastąpił boom związany z pandemią, któremu towarzyszył wyjątkowy wzrost. Konsumenci byli bardziej zorientowani na swoje domy, pod hasłem „zostań w domu”. Dla naszej branży, porównując rok 2019 z 2021, widzimy wzrost o 17%. Rozrywka, techniczne możliwości pracy i nauki w domu, a także urządzenia do gotowania i pieczenia były szczególnie poszukiwane. Dodała, że oszczędność energii to bardzo ważna kwestia, która będzie nam towarzyszyć zimą i w przyszłość, więc przyjęcie Smart Home powinno wreszcie zostać przyspieszone.

Natomiast Martin Ecknig, dyrektor naczelny Messe Berlin, zadeklarował zdefiniowanie przyszłości technologii: - To, co zobaczysz na targach IFA 2022, ukształtuje nasz świat na czas po pandemii.

Zarówno dr Sara Warneke jak i Martin Ecknig odnieśli się do problemów stojących przed światowym przemysłem: konfliktu na Ukrainie (w Berlinie Ukrainę reprezentowały 3 firmy, Rosję – żadna), problemów z łańcuchem dostaw, rosnącej inflacji i ciągłych ograniczeń podróży związanych z pandemią oraz tego, jak wpływają one na zaufanie konsumentów.

A hale na terenie Messe Gelande i piękny Sommergarten zapełniły tłumy, w tym rodziny z dziećmi na nosidełkach! W sobotę Sommergarten zamienił się w popularne miejsce rodzinnej rozrywki, a w niedzielę tysiące fanów oglądało na żywo nagranie jednego z najpopularniejszych podcastów w Niemczech: Fest &Flauschig, którego gospodarzami byli satyryk Jan Böhmermann i muzyk Olli Schulz.

Najbardziej widoczne duże, ale…

Co najbardziej zainteresowało zwiedzających? Na pewno ich wzrok przyciągały telewizory, choć nie zauważyłem prezentowanego rok temu Direct View LED, o przekątnej 325”! Natomiast na stoisku Panasonica kątem oka dostrzegłem „niewielki”75” telewizor premium LED 4K HDR serii LX940 z podwójnym połączeniem Bluetooth, co pozwala dwóm osobom jednocześnie oglądać i… słuchać program, bo po podłączeniu słuchawek Bluetooth głośniki telewizora milkną! Jak zwykle duże stoisko miało TCL Electronics – jeden z dominujących producentów sprzętu telewizyjnego i wiodąca marka elektroniki użytkowej – na świecie zajmuje 2. miejsce (wśród państw europejskich Polska, w której działa od ponad 15 lat i w Żyrardowie ma fabrykę telewizorów jest na 4. miejscu), w porównaniu z 2019 r., gdy odnotowano wzrost o ponad 200%!!! Uwagę zwracał telewizor Metz – Oled 8K oraz… brak stoiska firmy Sony, która ograniczyła się do wynajęcia „kanciapy” na Sony Business.

Nie tylko z produkcji telewizorów znany jest Samsung, podkreślający znaczenie platformy SmartThings, zapewniającej większy potencjał w zakresie łączności, personalizacji i zrównoważonego rozwoju dla wszystkich kategorii produktów oraz jak zmieniły się sprzęty gospodarstwa domowego, telewizory, tablety, technologie mobilne i wearable, tworząc domowy ekosystem urządzeń inteligentnie połączonych. - Dzięki naszym innowacjom zapewniamy wszystkim użytkownikom bardziej otwarte, połączone i inteligentne rozwiązania. W tym przełomowe, które wprowadzamy na rynek, by wspierały styl życia naszych klientów.Pomagamy im żyć w bardziej zrównoważony sposób – stwierdził Benjamin Braun, dyrektor ds. marketingu w Samsung Europe.

Nowe, świecące telewizory z technologią kropek kwantowych pokazała Toshiba, bo – zdaniem Davida Flintofta, dyrektora sprzedaży i marketingu w Wlk. Brytanii – pandemia doprowadziła firmę do ponownego wyobrażenia sobie, czym może być telewizor. - Telewizja po raz kolejny znalazła się w centrum uwagi i nabrała nowego znaczenia dla gospodarstwa domowego. Odbiorniki wyposażono w wiele przyszłościowych funkcji, które mają na celu przeprojektowanie telewizji na nowo. Wraz z rosnącą oglądalnością w mediach społecznościowych, kto wie, może pewnego dnia nawet przejąć takie firmy jak Netflix. Zaobserwowaliśmy ten trend i posunęliśmy się dalej, przenosząc doświadczenia z małych ekranów na duże.

Smart tv podłączamy do Internetu, więc często niezbędne są wzmacniacze sygnału. Jednym wiodących europejskich producentów produktów do połączeń szerokopasmowych i cyfrowego domu jest AVM, który przedstawił m.in. nowy sprzęt marki FRITZ! dla sieci Wi-Fi z obsługą Mesh, Smart Home. Na żywo demonstrował jak łatwo w domu można podłączyć i skonfigurować router światłowodowy FRITZ!BoxFiber.

TV to rozrywka. A jak żyć panie…, chciałoby się zapytać (ale kogo)? Francuskie Netatmo, jeden z liderów rynku smart home, tworzący od 2012 r. inteligentne i proste w użyciu urządzenia zwiększające wygodę i bezpieczeństwo domu, przedstawił m.in. urządzenia z linii „Energia”: Inteligentny Termostat czy Inteligentne Głowice Termostatyczne. A także Inteligentny Czujnik Jakości Powietrza i Inteligentną Stację Pogodową pozwalającą na monitorowanie warunków atmosferycznych na zewnątrz.

Niemiecka Hama pokazała, m.in. zewnętrzne gniazdka i listy zasilające WLAN (o maksymalnej mocy 65 W z 5. gniazdami i obustronnymi portami USB-C i USB), kamery do obserwowania posesji, ale też odbiornik Bluetooth z wtyczką Jack 3,5 mm czy mini-biurko, będące kreatywnym oraz elastycznym stojakiem pod laptop, tablet lub smartfon 

Według ankiet przeprowadzonych przez niemiecki Zukunftsinstitut najnowsze inteligentne urządzenia Siemensa zaspokajają to, co konsumenci najbardziej cenią w kuchni i w domu. Firma zleciła badanie, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak zmieniły się pragnienia konsumentów podczas pandemii. Michael Mehnert, dyrektor zarządzający Siemens Home Appliances, ujawnił „nowy sposób życia”, będący inspiracją dla najnowszych jego technologii.- To, co jest typowe dla nowego życia, to z jednej strony znaczenie naszego domu, który jest ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej i ma to bezpośredni związek z czasem, jaki tam spędziliśmy przez ostatnie dwa lata. Jako marka jesteśmy z tego zadowoleni, ponieważ jeśli ludzie bardziej doceniają swój dom, są również skłonni więcej inwestować w wysokiej jakości, piękne i zrównoważone produkty.

Na stoiskach nie zabrakło znanego od lat sprzętu, jak np. gramofonów, bo winyle powróciły do łask melomanów (Związek Polskich Producentów Audio-Video co tydzień publikuje OLiS – oficjalną listę sprzedaży detalicznej płyt CD i  LP). A ponieważ lato się już kończy i przed nami zimne pory roku, więc na szczególną uwagę zasługuje Solar Generator 1000 Pro założonej w 2012 r. w Kalifornie firmy Jackery. Jego panele fotowoltaiczne w przenośnej elektrowni magazynują energię, którą można wykorzystać do zasilania różnych urządzeń elektrycznych (nie tylko na piknikach).

Od wielu lat do Berlina z USA przyjeżdża Dave Graveline, autor nadawanego od 1996 r. przez Advanced Radio Network 3-godzinnego programu radiowego „Into Tomorrow”, którego codzienne informacje o nowościach, wydarzeniach i rozmowy z zaproszonymi gośćmi w specjalnie zbudowanym studio transmituje ponad 200 amerykańskich stacji radiowych i kilka z innych państw.

Tradycyjnie dzień przed oficjalnym otwarciem odbyło się Show Stoppers, podczas którego zaproszeni goście mogli poznać nowości z ponad 50 firm, z których większość na targach się nie wystawiała!

Z Polski w świat

Obecny od 1937 r. Zelmer w 2013 r. został sprzedany niemieckiej grupie Bosch-Siemens Hausgeräte, która w 2018 r. postanowiła go zlikwidować. Na początku 2020 r. producenta małego sprzętu AGD przejęła hiszpańska firma B&B Trends, na której stoisku można było obejrzeć niektóre znane u nas od lat produkty. Mają wiele funkcjonalnych patentów i rozwiązań, dzięki którym Zelmer cieszy się zaufaniem konsumentów w 27 krajach na całym świecie.

Wyroby znanych producentów w sieci nie zginą. Jeśli coś kogoś interesuje, to na pewno to znajdzie. Dlatego, jak zwykle, więcej miejsca poświęcę krajowym firmom, z których wiele od lat wystawia się pod Funkturm. W tym roku pojawiło się ich 27 (rekord), a w śród nich… Blaupunkt Competence Center, 2N-Everpol Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Żarty na  bok.

Działająca od 2006 r. firma 3mk Protection z Ostrowa Wielkopolskiego – lider w branży akcesoriów do urządzeń mobilnych w Polsce – oferuje m.in. umożliwiające szybkie ładowanie HyperCharger 65 W iHyperr Car Charger 100 W z portami USB-A i USB-C oraz światłem LED. Na targach tłumy stały przed autem eventowym. – Jak na meczach NBA rzucamy telefon do kosza: ekran ze zwykłego szkła pęka, a pokryty flexible wytrzymuje 30-50 rzutów- zapewnia Piotr Wawrzyniak, dyrektor ds. marketingu. W Berlinie była to kolejka chętnych do zabezpieczenia swojego telefonu. - Folia ochronna na wymiar wyświetlacza. W czasach, gdy była sprzedawana w arkuszach, my postawiliśmy na precyzyjne cięcie na wymiar i dopasowanie ochrony pod konkretne modele telefonów. A następnie zaprojektowaliśmy i opatentowaliśmy uniwersalny aplikator. W 2014 r. FlexibleGlass, pierwsza niepękająca hybryda folii i szkła, była naszą odpowiedzią na głosy klientów, dla których szkła hartowane okazywały się zbyt kruche w starciu z codziennością. Zatrudniające 2300 osób 3mk Protection eksportuje do niemal 30. krajów, m.in. do: USA, Wlk. Brytanii, Niemiec, Francji, Portugalii, Grecji, Hiszpanii i Włoch, a wysoką jakość akcesoriów do urządzeń mobilnych potwierdzają liczne nagrody i wyróżnienia, w tym kilkukrotna nagroda „MustHave” dla najlepszego produktu roku.

Po raz 3. na targach było gdyńskie Glovii, którego właścicielami są Elżbieta Sadaj-Manowiecka i Michał Manowiecki, produkujące odzież zaprojektowaną z myślą o sportowcach, zwłaszcza uprawiających sporty zimowe, a także rowerzystach, pracownikach budowlanych, myśliwych czy osobach starszych. - Dostępne on-line ogrzewane rękawiczki, wkładki do butów, czapki, szaliki czy kurtki pozwalają zachować komfort termiczny nawet w najchłodniejsze dni w roku – rekomenduje produkty Michał Manowiecki. - Zastosowane podgrzewane włókna węglowe mają pozytywny wpływ na krążenie krwi emitując fale podczerwone. Ładowanie trwa ok. 4 godz. zapewnia 6–8 godz. komfortu. Nie dziwi, że ponad 50% wyrobów jest eksportowane.

Jednym z największych producentów i dystrybutorów elektroniki użytkowej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej jest wrocławska Grupa Kapitałowa TelForceOne S.A., producent smartfonów, urządzeń elektroniki użytkowej, akcesoriów GSM. Od 2021 r. współpracuje z tysiące partnerów biznesowych w kraju i na 50 rynkach świata. Z kolei założony ponad 20 lat temu tyski Maxcom, obecny na 20 rynkach w Europie i na świecie, w tym roku wystawiał się już na targach MWC w Barcelonie i branży solarnej w Monachium – Intersolar Europe.

Łatwo można było przeoczyć stoisko firmy Knocker, która w 2014 r. zaczynała jako mały start-up. Najpierw stworzyła urządzenie Knocker Classic: interaktywną ścianę do celów rozrywkowych i edukacyjnych, by w latach 2019–2020 pracować nad Pointer3D.To niewielkie urządzenie, które pozwala poruszać się w cyfrowej przestrzeni 3D, bo dokładnie i szybko odtwarza każdy ruch podczas rysowania piórem w rzeczywistej przestrzeni. Podobnie jak stoisko koreańskiej firmy KLleon zajmującej się tworzeniem treści AI, na które „zapraszała”… Maria Skłodowska-Curie – a dokładnie jej twarz wyświetlana na niewielkim ekranie. Technologia „Deep Human” może generować twarz i głos osoby w filmie wideo w czasie zbliżonym do rzeczywistego za pomocą pojedynczego obrazu twarzy i 30 sek. danych głosowych. Naszej noblistce towarzyszyli W.A. Mozart i dwie postaci z Azji. Niestety, nie miałem czasu, by swoją twarz upodobnić do Paula McCartney’a. Korzystając z tej technologii KLleon opracował też platformę mediów społecznościowych do udostępniania wideo w czasie rzeczywistym „KAMELO” i rozwiązanie do automatycznego dubbingu o nazwie „Klling”, które w tym roku zdobyły nagrody CES Innovation Awards w dziedzinie oprogramowania i aplikacji mobilnych.

Nie tylko eksponaty

Od lat na IFA Keynotes międzynarodowi decydenci z dziedziny elektroniki użytkowej, sprzętu AGD i branż pokrewnych dzielą się osobistymi wizjami, przedstawiając obecny i przyszły rozwój wszystkich istotnych segmentów IFA: lifestyle, telekomunikacja i infrastruktura, telewizja i rozrywka oraz sprzęt AGD. Podczas bezpłatnych prezentacji tegoroczni prelegenci zastanawiali się jakie technologie są u progu przełomu, nad czym pracują główni gracze z branży i jakie zmiany wiążą się z ogólną cyfryzacją?

Ulubionym miejscem publiczności jest centrum innowacji IFA NEXT. 182 wystawców, w tym ok. 120 startupów, z 19 krajów zaprezentowało produkty i usługi, w takich kategoriach jak: sztuczna inteligencja, robotyka, immersyjne doświadczenia, inteligentne życie i dom, zrównoważony rozwój, zielona technologia i cyfrowe zdrowie. Sporym zainteresowaniem profesjonalistów z branży spotkał się IFA Global Markets – targi zaopatrzenia dla producentów OEM i ODM z całego świata oraz IFA+Summit – spotkanie czołowych ekspertów ze świata biznesu, polityki i nauki, którzy debatowali nad globalizacją, która zawsze generowała głosy za i przeciw. „Nowy sposób myślenia” sprawił, że chociaż większość zgodziła się, że bez globalnego handlu nasz świat odczułby znaczny spadek zarówno bogactwa, jak i jakości życia, to dyskusje pokazały również, że globalne przepływy handlowe muszą być znacznie bardziej zrównoważone, aby nasz świat mógł powstrzymać zmiany klimatyczne. W 2021 r. wszystkie regiony świata wykazały stopy wzrostu, wiele nawet dwucyfrowe. Był on szczególnie pozytywny dla branży elektroniki domowej: wzrost o 12,6% do ponad 1,4 bln USD (wzrost o 17% w porównaniu z 2019 r.). Obecnie rynki na całym świecie są dotknięte przerwanymi łańcuchami dostaw i znacznymi zmianami kursów walut, np. euro w stosunku do dolara amerykańskiego. Koszt energii i transportu jest na bezprecedensowym poziomie. Silna inflacja i rosnące ceny osłabiają popyt klientów, a w niektórych regionach nadal występują blokady związane z pandemią. Dlatego rynki, z nielicznymi wyjątkami, wykazały w I połowie 2022 r. niższą sprzedaż w porównaniu z tym samym okresem ub. roku (globalny spadek o 5,5%).

Wielkim sukcesem była 2-dniowa SHIFT Mobility, która zgromadziła firmy motoryzacyjne, gigantów technologicznych, nowicjuszy oraz młode startupy i badaczy z Fraunhofer Institute i University of Toronto.

Targi odwiedziło nieco ponad 161 000 osób, wśród których – w porównaniu z latami sprzed pandemii – dominowali profesjonaliści. Do Berlina przyjechało też ponad 2500 dziennikarzy z ponad 100 krajów, a wśród nich niżej podpisany, który ma nadzieję, że IFA 2023 odbędzie się zgodnie z planem, w dniach 1–5 września 2023 r.

Messe Berlin i gfu umowę zawarły do 2025 r., ale już negocjowane jest jej przedłużenie – jeśli strony nie dojdą do porozumienia, to możliwa jest m.in. zmiana miejsca, w tym także miasta, gdzie będzie się odbywać IFA. Jednak dyrektor Targów w TV RBB stwierdził, że biorąc pod uwagę obecną sytuację i okoliczności, z tegorocznych są zadowoleni

Tekst i zdjęcia: Jerzy Bojanowicz

Kilka targowych nowości prezentuję w dziale "Technika na co dzień"

Komentuje Waldemar Rukść

eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl