W poprzek Alp prowadzi niezwykła trasa pociągu zwanego „Glacier Express”. Potocznie mówi się i pisze o nim różnie: „Najwolniejszy pociąg pospieszny świata”; „Gwiazda szwajcarskich szyn”; „Szwajcarski Orient Express”.

Linię Visp-Zermatt, którą aż do 1929 r. obsługiwały parowozy otwarto 18 czerwca 1891 r. Pierwszy pociąg przejechał pmiędzy Chur a St. Moritz 10 lipca 1904 r., a 1 sierpnia otwarto linię z Chur do Disentis. Pierwsza wojna światowa przerwała budowę kolejnych odcinków Alpejskiej Kolei Wysokogórskiej: odcinek z Brig do Disentis otwarto dopiero 3 lipca 1926 r., a pierwszy pociąg między Brig a Visp przejechał 5 czerwca 1930 r. Po połączeniu tras, wyruszył w swą długą podróż „Glacier Express” – 25 czerwca 1930 r. połączono ze sobą dwa znane na całym świecie kurorty: St. Moritz i Zermatt.

Pociąg z Zermatt wyruszał o 7.30 i do St. Moritz docierał o 18.20 – po prawie 11 godzinach. W przeciwnym kierunku pociąg wyruszał o 8.15 i docierał o 18.55. Między Zermatt i Brig, a także Disentis i St. Moritz od pierwszego kursu „Glacier Express” był prowadzony przez lokomotywy elektryczne (napięcie 11 kV 16 2/3 Hz). Trasa Brig-Disentis została zelektryfikowana dopiero 1 czerwca 1941 r., do tej pory na tym odcinku pociągi prowadzone były przez parowozy. Co roku – od wiosny do jesieni – trasę „Glacier Express” pokonywało 20 tys. pasażerów. W okresie II wojny światowej (od 1943 r.) ekspres nie kursował – jazdy wznowiono dopiero w 1946 r. W 1968 r. pociąg otrzymał „czerwone opakowanie” – w tych barwach jeździ do dziś. W 1982 r., po otwarciu Tunelu Furka o długości 15,4 km – „Glacier Express” kursuje przez cały rok. W 1983 r. skorzystało z tej formy podróży 73 200 pasażerów. Aby nie stwarzać problemów ze zdobyciem miejsca w pociągu, w 1984 r. w prowadzono rezerwację miejsc (faksem, telefoniczną, pocztówką): była to rewolucja w Kolei Szwajcarskiej.
W 1985 r. do ruchu włączono kolejne dwa składy, a w 1985 r. otwarto odnogę trasy z Davos. W 1993 r. na trasę wprowadzono parę pociągów wyposażonych w pięć wagonów panoramicznych (zaprojektowanych przez firmę Pininfarina) i wagon restauracyjny.

Od lata 2000 r. wprowadzono do rozkładu jazdy historyczny „Glacier Pullman Express”, składający się z wagonów z początków istnienia tej linii. Można więc przeżyć podróż jak w złotych latach 20. – w odrestaurowanych wagonach Pullmana i pasującym do tego nostalgicznym wagonem restauracyjnym. Możliwa jest podróż nawet wagonem 3-klasy…

Od 2006 r. „Glacier Express” ogromnym kosztem został całkowicie zmodernizowany: zamówiono w szwajcarskiej firmie Stadler 24 nowe wagony panoramiczne klasy 1 i 2 oraz wagony restauracyjno-barowe (firma ta buduje także pociągi dla Kolei Mazowieckich i Śląskich). Napoje i jedzenie serwowane jest bezpośrednio na miejsce zajmowane przez pasażera, zachowując sprawdzoną metodę przygotowywania świeżych dań w maleńkiej kuchence „na miejscu”, lub też można je spożyć w wagonie restauracyjnym. Oczywiście, dania podawane są na porcelanie, serwety i serwetki są z materiałowe. Pasażer może też spróbować wspaniałej grapy lub koniaku i podziwiać jak z wysokości metra ze szwajcarską precyzją obsługa wlewa drogocenny płyn w maleńki otwór kieliszków o specjalnym kształcie. W sześciu językach pasażer może wysłuchać komunikatów, dowiedzieć się co właśnie widać zza ogromnych, panoramicznych szyb, na ekranach w wagonach ukazują się dodatkowe komunikaty. Wagon klasy drugiej ma 48 miejsc, pierwszej – 36: każdy pociąg składa się z pięciu takich wagonów oraz wagonu restauracyjnego.

„Glacier Express” jedzie „ w poprzek” Alp: z najwyżej położonego miasta Europy - Davos do słonecznego Wallis – ze swym światem lodowców. Podczas trwającej dziś 7,5-godzinnej podróży przejeżdża przez 291 mostów, 91 tuneli i dociera do najwyższego punktu – Oberalppass – leżącego 2033 m n.p.m. Krajobrazy zmieniają się jak w kalejdoskopie: doliny, ośnieżone szczyty, spokojne wioski, ukwiecone łąki, rwące potoki, szwajcarski „Grand Canyon”, alpejskie jeziora, pełne tradycji i wielusetletniej kultury doliny, urwiste ściany aż do wspaniałego widoku na majestatyczny Matterhorn.

jt

Zdjęcia: ©Glacier Express
Kupon i pytania konkursowe zamieścimy w następnym numerze