EISA 2021: Rekomendowane produkty


18-10-2021 20:58:44

Tradycyjnie w połowie sierpnia przyznano nagrody EISA, które w branży elektroniki użytkowej są tym czym Oscary w filmowej. Zdaniem Paula Millera, prezesa EISA: przewodnikiem dla szukających innowacyjnych wyrobów.

Tradycyjnie były wręczane na przełomie sierpnia i września pierwszego dnia targów IFA w Berlinie. W 2020 r., ze względu na ograniczenie związane z Covidem, nagrody rozesłano. Niestety, tak samo było w tym roku, bo targów nie zorganizowano. Kandydatów do nagród zgłaszają redaktorzy naczelni magazynów należących do Stowarzyszenia EISA.

Krótka historia

European Imaging and Sound Association powstało w 1982 r. podczas spotkania redaktorów naczelnych 5. europejskich magazynów fotograficznych, którzy wspólnie wybrali „Aparat Fotograficzny Roku”. Od 1989 r., kiedy do grupy przyłączyło się 10 kolejnych magazynów fotograficznych, zaczęto przyznawać nagrody w różnych kategoriach.

Kilka lat później utworzono Panele Video i Audio. Ale gdy na rynku pojawiły się i zyskały popularność odtwarzacze wielokanałowe, Panel Audio przekształcono w Panel Audio i Kina Domowego. Kiedy w 2002 r. do EISA  przyłączyła się grupa magazynów, wyspecjalizowanych w sprzęcie samochodowym, należących wcześniej do stowarzyszenia ECAP, utworzono Panel Elektroniki Samochodowej. W 2005 r. Stowarzyszenie, we współpracy z Uniwersytetem Nauki i Technologii w Trondheim, Uniwersytetem Narodów Zjednoczonych w Bonn, Wydziałem Inżynierii i Projektowania Przemysłowego na Uniwersytecie Technologicznym w Delft, i Sims Recycling Solutions w Eindhoven, wprowadziło, niestety, na krótko, Zielone Nagrody.

 W 2007 r. Panel Konwergencji przemianowano na Panel Urządzeń Przenośnych, podkreślając w ten sposób coraz większe znaczenie urządzeń mobilnych, łączących różne funkcje audio i wideo. A następnie, dopasowując się do zachodzących na rynku zmian, zdecydowano się na zastąpieniu wcześniejszego podziału na panele i stworzenie Grup Ekspertów. Pozwala im to na większą elastyczność i efektywność w pracach i dyskusjach, a ich jednym z efektów było wprowadzenie nagród „kombinowanych”, łączących różne zainteresowania.

- Nagrody są omawiane i głosowane przez specjalistów. Obejmują pełne spektrum produktów elektroniki użytkowej, w tym Hi-Fi, kino domowe audio i wideo, elektronikę samochodową, fotografię i urządzenia mobilne. Klucz do sukcesu i znaczenia corocznych nagród EISA leży w ewolucji jej kategorii, zawsze odzwierciedlających zmieniające się trendy i technologie świata elektroniki użytkowej. Mamy teraz silniejszą i nowocześniejszą EISA, przystosowaną do wyzwań nadchodzących lat! – uważa Paul Miller.

Obecnie do Stowarzyszenia należy 59 specjalistycznych magazynów z 29 krajów, w tym z USA, Australii, Kanady, Hongkongu, Indii i Japonii. Dlatego w 2018 r. European Imaging and Sound Association przekształcono w Expert Imaging and Sound Associationa (Stowarzyszenie Ekspertów Obrazowania i Dźwięku). Zmiana nazwy nie wymagała przeróbki logo!

Pierwszym polskim magazynem był Foto-Kurier, który członkiem EISA został w 1996 r. Rok później dołączyło doń Audio, a w 2019 r. portal  HDTVPolska.com.

Najwięcej czasopism jest z Niemiec - 6 i Włoch – 5. A tyle samo co w Polsce wydawanych jest w Szwecji, Wlk. Brytanii, Holandii, USA i Finlandii. Warto podkreślić, że z Francji i Rosji są tylko po 2 tytuły.

- Współpraca prawie 60 najbardziej szanowanych specjalistów, reprezentantów czasopism i stron internetowych, z niemal całego kontynentu europejskiego, Australii i USA niesie ze sobą unikalną pulę doświadczeń, która wpływa na każdą nagrodę EISA - twierdzi Paul Miller. - Czy konsumenci chcą kupić smartfon z zaawansowaną technologią aparatu, telewizor 4K dla prawdziwie wciągających wrażeń kinowych lub parę bardzo wysokiej klasy głośników podłogowych, Nagrody EISA są ich jednoznacznym przewodnikiem po śmietance dzisiejszych technologii rozrywkowych.

Żmudna procedura

Przyznanie nagrody poprzedza wieloetapowy proces. Każdy z Paneli pracuje niezależnie.

- W Panelu Foto zaczynamy od uzgodnienia kategorii produktów. Bazą zawsze są te z minionego roku, ale ponieważ świat idzie do przodu więc EISA musi podążać za nim i my również modyfikujemy nazwy kategorii: czasami jedne usuwamy, tworzymy nowe lub powracamy do istniejącej np. 2 lata temu, ale zdarza się, że w ostatnim roku nie było w niej produktu nowego lub godnego wyróżnienia albo nie wszyscy członkowie EISA mieli możliwość go przetestowania – wyjaśnia Krzysztof Patrycy, redaktor naczelny Foto-Kuriera, członek EISA od 1996 r.

- Następnie, na bazie wybranych wcześniej kategorii, w odpowiednim punkcie czasowym tworzymy swoją listę produktów. Dany członek panelu może oddać głos tylko na produkty, które testował. Test nie musi być publikowany przed zagłosowaniem – wystarczy, że produkt przeszedł procedurę testową dającą podstawę do dyskusji. Test takiego produktu, może ukazać się przed wyborami lub po nich, ale też może się nie ukazać wcale, gdy tak zadecyduje np. wydawca.

Po stworzeniu listy nominowanych produktów rozpoczyna się dyskusja i wymiana argumentów za i przeciw. A na końcu jest głosowanie.

- Decyduje większość. Są produkty, których wybór jest prosty i szybki, ale są też równoważne i wtedy czasami trwa dyskusja merytoryczna. Bywa, że na jednym spotkaniu nie dojdziemy do porozumienia i na kolejnym wracamy do dyskusji. Przed pandemią cały wybór trwał ok. 3-4 dni roboczych - po ok. 10 godzin dziennie (oczywiście z przerwami na posiłki). Często dyskusje trwały do późnych godzin nocnych. W czasach pandemii wszystko odbywało się zdalnie, tzn. za pośrednictwem wideokonferencji (Zoom) i niestety ten proces znacznie się wydłuża. W tym roku od wyboru pierwszego produktu do ostatniego upłynęło ok. 1,5 miesiąca.

W wyborze pomagają też wideokonferencje, podczas których prezentowane są najnowsze produkty, bo producenci mają szansę zaprezentować te, które dopiero wejdą na rynek. Jeśli taki produkt uda się przetestować, to może być on poddany procesowi wyboru.

- EISA zorganizowała nie mniej niż 40 webinariów, podczas których naszej eksperckiej publiczności redakcyjnej prezentowano nowe technologie i marki. To, w połączeniu z regularnymi wideokonferencjami dla naszego Eksperta Grupy i wysyłka produktów między krajami członkowskimi, pozwoliło na rozszerzenie naszej oceny, napędzając przez wiele miesięcy długie i pełne wiedzy dyskusje – mówi Paul Miller.

Tegoroczni laureaci

W tym roku redaktorzy naczelni nagrodzili aż 86 produktów elektroniki użytkowej. I tak „metkę” z napisem „EISA Awards. Best Product 2021-2022” będzie można znaleźć na 25 produktach z kategorii Hi-Fi i 25 z kategorii Photography oraz na 10 z Home Theatre Audio, 13 - Home Theatre Display & Video, 10 - In-Car Electronics i 9 - Mobile Devices. Dociekliwym od razu wyjaśniam, że ten sam wyrób mógł zdobyć nagrodę w różnych kategoriach. I tak podwójne zdobyły: kompaktowy subwoofer 3000 Micro amerykańskiej formy SVS (Hi-Fi i Home Theatre Audio), odtwarzacz Blue-Ray UBR-X200 francuskiej firmy Reavon (Home Theatre Display & Video i Home Theatre Audio), bezprzewodowe słuchawki Philips Fidelio L3 (Hi-Fi i Mobile Devices) i smartfon Sony Xperia 1 III (Photography i  Mobile Devices),

Gros nagród, co można było przewidzieć, trafiło do światowych koncernów. Niektóre zdobyły po kilka. W 2017 r., po raz pierwszy w historii EISA, w jednym panelu produktom jednej marki przyznano aż 6 nagród! Megalaureatem było Sony, które ponownie uzyskało 6 nagród EISA 2021–2022 w kategorii Fotografia. A jedną w kategorii Mobile Devices.

W każdej kategorii przy nagrodzonym produkcie jest informacja za co ją dostał, np. „High-endowe kolumny”, „Samochodowy kompaktowy subwoofer”, „Zaawansowany smartfon” czy „Profesjonalna kamera”. W panelu fotograficznym aż 23 nagrody przyznano w typowo fotograficznych kategoriach.

- Po raz pierwszy pojawiły się nagrody dla obiektywów z ręcznym ustawianiem ostrości. Zabrakło jednak nagrody dla drona fotograficznego i aparatu dla vloggerów, ale pojawiła się ponownie nagroda dla drukarki fotograficznej oraz fotograficznej innowacji, którą został obiektyw Canon RF 100 mm. Ma on zupełnie nową konstrukcję o cechach na tyle unikalnych w odniesieniu do konkurentów, że śmiało można było ten model określić mianem innowacji fotograficznej sezonu 2021–2022 – mówi Krzysztof Patrycy.

- Nagrodzono jedynie 11 urządzeń rejestrujących obraz (w tym dwa smartfony), nie wyróżniono żadnej lustrzanki (w ub.r. - aż 3) i po raz pierwszy od wielu lat nie nagrodzono żadnego kompaktu. Wśród laureatów aż 7 aparatów to bezlusterkowce. A rozwój aparatów z wymienną optyką sprawił, że EISA wyróżniła aż 12 obiektywów.

Wybrane w tym roku kategorie są zrozumiałe dla osób obserwujących rynek fotograficzny, na którym liczba nowości w kategorii bezlusterkowce zdecydowanie przewyższa liczbę nowości w grupie lustrzanek. Choć producenci smartfonów nadal wychodzą z siebie, żeby pokazać światu coraz to nowe ich możliwości fotograficzne to jednak w tym roku również nie udało się wskazać typowego smartfonu fotograficznego, którego jakość rejestrowanego obrazu godna była by uznania ze strony jury.

Na koniec kilka słów o niektórych laureatach. I tak wspomniany UBR-X200 nazywany jest flagowym uniwersalnym odtwarzaczem płyt. Czyta Ultra HD Blu-ray, DVD, CD, SACD i DVD-Audio, a także pliki wysokiej rozdzielczości: MKV, FLAC, AIFF, MP3 i JPG. Najlepszy zaawansowany smartfon Find X3 chińskiej firmy Oppo, która ma kilka siedzib regionalnych, m.in. w Tokio, Kuala Lumpur, Gurgaon, Warszawie, Dusseldorfie i Meksyku, ma 6,7” wyświetlacz i 4 aparaty: podstawowy z matrycą 50 MP z 20-krotnym zoomem cyfrowym, 50 MP z obiektywem szerokokątnym, 13 MP z teleobiektywem i 3 MP „mikroskop”, działający w zakresie odległości od 1 do 3 mm i dający 60-krotne powiększenie. Za najlepsze słuchawki bezprzewodowe uznano nauszne Philips z audiofilskiej linii Fidelio, która w ubiegłym roku powróciła na polski rynek: Fidelio L3 z 40 mm przetwornikiem emitującym naturalny, zrównoważony dźwięk w paśmie 7-40 000 Hz! Za kamerę roku uznano Sony Alpha 1, która umożliwia uzyskanie obrazów o rozdzielczości 50 mln pikseli z częstotliwością do 30 kl./s i nieprzerwanym, pozbawionym zaciemnień obrazem w wizjerze elektronicznym. Szybki odczyt z matrycy umożliwia dokładne śledzenie ostrości i ekspozycji podczas wykonywania zdjęć seryjnych, a system podwójnej migawki umożliwia synchronizację błysku do 1/400 s i synchronizację z elektroniczną migawką do 1/200 s. Aparat może nagrywać filmy w rozdzielczości do 8K (7680×4320).

Nagrodzone produkty, choć nie wszystkie można w Polsce już kupić, mogą być promowane z wykorzystaniem ekskluzywnego logo nagrody EISA z informacją za co ją przyznano, czyli wizualnej rekomendacji zakupu.

Dodam jeszcze, że od 8 lat EISA firmuje konkurs fotograficzny Maestro, zachęcając amatorów i półprofesjonalnych fotografów do tworzenia tematycznych fotoreportaży. Co roku jego tematyka jest inna – w 2021 r. były to twarze, a w 2019 r. 3. miejsce zajęła Izabela Urbaniak z Łodzi za zdjęcia dzieci na wakacjach.

Jerzy Bojanowicz

Komentuje Waldemar Rukść

eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl