Parlament 500 milionów. Nasz gust – gorszy i droższy?


02-11-2018 14:28:43

Produkty sprzedawane pod tą samą marką i w takim samym opakowaniu powinny mieć we wszystkich krajach UE taki sam skład. Parlament Europejski wypowiada wojnę dyskryminacji konsumentów.

Testy i badania przeprowadzone w kilku krajach UE wykazały, że towary reklamowane oraz sprzedawane pod tą samą marką i w wyglądających identycznie opakowaniach, w rzeczywistości różnią się składem – np. paluszki rybne miały mniejszą ilość ryby, kawa rozpuszczalna była słabsza, a w chlebie znalazło się mniej pełnoziarnistej mąki. Charakterystyczne jest, że niemal w każdym przypadku gorszy produkt, ze szkodą dla konsumentów, sprzedawany był w Europie Centralnej i Wschodniej.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we współpracy z Inspekcją Handlową i akredytowanymi laboratoriami porównał 101 artykułów żywnościowych, które można kupić w sklepach Aldi, Kaufland, Lidl, Makro, Netto i Rossmann w Polsce i Niemczech. Istotne różnice jakościowe dotyczyły 12 produktów – w 10 przypadkach lepsze były produkty sprzedawane w Niemczech. I tak polskie chipsy paprykowe Crunchips były smażone na oleju palmowym, zawierały glutaminian monosodowy i miały wyższą zawartość tłuszczu. Niemieckie czipsy usmażono na oleju na słonecznikowym, a zamiast wzmacniacza smaku dodano do nich naturalny proszek pomidorowy i serowy. Ponadto opakowanie, choć identyczne, w Polsce zawierało o 25 g mniej produktu. Serek Almette z ziołami dla niemieckiego konsumenta wyprodukowano z twarogu, ziół, cebuli, czosnku i soli, zaś dla polskiego z twarogu, odtłuszczonego mleka w proszku, cebuli, soli, czosnku, regulatora kwasowości (kwas cytrynowy), naturalnych aromatów i ziół (0,1% zawartości!). W Lipton Ice Teach Peach na rynek polski było mniej ekstraktu z herbaty, był za to cukier, fruktoza i słodzik. Z kolei napój FuzeTea w Polsce ma mniejszą zawartość soku brzoskwiniowego i wyraźnie inny smak. W Knorr Fix Spaghetti Bolognese Polacy otrzymują więcej tłuszczów, cukru i soli, a zamiast czosnku dominujący jest smak papryki. Tylko dwa produkty są u nas lepsze. Czekolada Milka Oreo jest smaczniejsza i zawiera mniej zamiennika tłuszczu kakaowego, a w napoju Capri Sun Orange jest więcej soku z pomarańczy. Ponadto w przypadku 22 produktów (głównie chodzi o artykuły wyprodukowane w Niemczech i wprowadzone do sprzedaży na nasz rynek) ceny jednostkowe były średnio o 20% wyższe w Polsce niż Niemczech.

Wykryte różnice dotyczą nie tylko żywności, ale także proszków do prania (słynna „chemia z Niemiec”, kosmetyków, produktów pielęgnacyjnych czy artykułów dla niemowląt.

Eurodeputowani przyjęli (464 głosów za, 69 przeciw, 17 wstrzymujących się) rezolucję nielegislacyjną, w której zaproponowano kilka działań, jakie powinny zostać podjęte na poziomie unijnym i krajowym, aby zlikwidować problem z produktami o „podwójnych normach jakości. Pomóc może np. lepsza współpraca transgraniczna i wymiana danych między krajowymi organami ds. ochrony konsumentów i żywności, stowarzyszeniami konsumentów i Komisją Europejską na temat potencjalnie niezgodnych produktów i nieuczciwych praktyk. Należy przy tym wprowadzić wspólną metodologię testowania produktów, co pozwoli ustalić, jak poważne i powszechne są praktyki prowadzące do „podwójnej jakości" oraz zebrać wiarygodne i porównywalne dowody w tej sprawie. Wszystkie wyniki testów powinny ujawnione w ogólnie dostępnej bazie i przeanalizowane nie później niż do końca 2018 r.

Producenci nie mogą lekceważyć oczekiwań konsumentów i tłumaczyć każdej różnicy dostosowaniem się do innych (gorszych?) gustów klientów. Towary o różnym składzie i cechach można wprowadzać do obrotu i sprzedawać tylko wtedy, gdy jest to uzasadnione specyficznymi czynnikami i w pełnej zgodności z prawem unijnym. Jakimś rozwiązaniem mogłoby być umieszczanie na produktach „unijnego logo”, które zaświadczałoby, że zawartość i jakość tej samej marki jest taka sama we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

Nowa propozycja legislacyjna, wprowadzająca zmiany do dyrektywy dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych będzie głosowana w listopadzie w parlamentarnej komisji ds. rynku wewnętrznego i ochrony konsumentów.

oprac. if

Na podst. Serwisu prasowego Parlamentu Europejskiego

Komentuje Waldemar Ruksć

eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl